Crowdfunding starten? Begin direct en lees de 7 tips

Een crowdfunding starten is een goed initiatief om geld in te zamelen. Met een actie kan je namelijk jouw droom of wens realiseren. Er zijn verschillende doelen waarom je een actie start. Denk aan een dure ziekenhuisbehandeling, het opzetten van een winkel, een clubhuis van een sportvereniging dat brandschade heeft of een ander (particulier of zakelijk) doel.

Voor je een crowdfunding gaat opzetten dien je een aantal elementen helder te hebben. Hiermee zorg je uiteindelijk voor meer donaties voor jouw actie:

  • Schrijf een opvallende titel voor je crowdfunding.
  • Noteer duidelijk waar je het geld voor nodig hebt.
  • Geef aan tot wanneer men kan geld kan geven.
  • Zamel je geld in voor jouw droom of voor een ander?
  • Kies het juiste platform voor jouw crowdfunding.
  • Plaats regelmatig updates bij je actie.

Hieronder vind je handige informatie voor het starten en opzetten van jouw eigen crowdfundingsactie. Met deze tips ben je in staat om een goede actie op touw te zetten!  
 

Binnen 3 minuten online ✓ Direct delen op social media ✓ Melding bij elke donatie

Hoe start je een crowdfunding?

Je start een crowdfunding door eerst een doel te kiezen. Dit kan een zakelijk of particulier doel zijn. Vervolgens bepaal je hoeveel geld je wilt ophalen met crowdfunding. Ook is het belangrijk om het juiste platform te kiezen. Zo kun je bijvoorbeeld op Doneerveilig.nl een gratis crowdfunding starten. Hier kun je jouw verhaal vermelden en beelden toevoegen. Nadat je actie online staat deel je het gemakkelijk met vrienden, familie en kennissen. Zo haal je eenvoudig geld op voor jouw project.

Crowdfunding starten

 

1. Laat je crowdfunding opvallen met een goede titel

Je hebt een bepaald doel voor ogen. Hier heb je (veel) geld voor nodig. Daarom start je een crowdfunding. Het is belangrijk dat je het doel duidelijk op papier neerzet. Het liefst in één zin. Daarmee kan je namelijk een pakkende titel bedenken. Zorg er daarom voor dat je de volgende vraag helder beantwoord:

  • Waarom wil ik geld inzamelen?

Met een duidelijke titel krijgen personen informatie waarom jij geld nodig hebt. Zo is de kans groter dat zij naar jouw actiepagina gaan. Uit ervaring weten wij dat dit nog niet altijd gebeurt. Mondeling lukt dat nog wel, maar zodra het op papier staat, is dit niet duidelijk én zelfs verwarrend. Is dat het geval? Dan loop je geld mis met jouw crowdfunding.

Schrijf een goede titel: zo trek je de aandacht  
Wij komen regelmatig campagnes tegen met een titel als: Geld nodig voor Annemarie. Dit is natuurlijk onduidelijk. Je ziet namelijk niet direct waarom men geld inzamelt. Dat wil je uiteraard voorkomen. Hieronder inspiratie van doelen. Hiermee is het concreter:

  • Een dure ziekenhuisbehandeling in het buitenland.
  • Medicatie voor mijn zieke huisdier.
  • Een aangepast busje voor een vriend(in).
  • Stage in het buitenland waar je vrijwilligerswerk gaat doen.
  • Het afgebrande clubhuis van jouw vereniging.
  • Een vriend(in), kennis of familielid een hart onder de riem steken.
  • Een goed doel om de wereld te helpen.

Uiteraard kan je ook een crowdfunding starten om geld in te zamelen voor jouw product of dienst. Wellicht heb je een geweldig idee om de wereld te helpen met jouw product. Of wil je een bedrijf in de horeca starten. Kortom, zet duidelijk op papier neer waarom jij geld nodig hebt.

Hierboven zie je een voorbeeld. De rode cirkel geeft een vage titel weer. Het is niet direct duidelijk waarvoor je een doneeractie start. De afbeelding met de blauwe cirkel is concreter. Je weet direct waarvoor diegene een inzamelingsactie is begonnen.

Lukt het niet om jouw doel helder op papier te zetten?   
Het voordeel van ons crowdfundingplatform Doneerveilig.nl is dat wij jou (gratis) helpen met het schrijven van de actiepagina. Dat is handig als het je niet lukt. Hiermee steunen wij actievoerders voor het bereiken van hun dromen en wensen.

2. Bepaal en vertel het bedrag dat je wilt ophalen

Het is belangrijk om het streefbedrag te bepalen. Dit is het geld wat je nodig hebt voor jouw wens of droom. Als dit staat aangegeven kan de bereid zijn om meer te geven. Bij je crowdfunding staat namelijk hoeveel je wilt ophalen. Zet je dat niet neer? Dan kan het zijn dat iemand denkt dat je al genoeg ingezameld hebt. Dat zou natuurlijk jammer zijn. Kortom, vertel aan de buitenwereld hoeveel je wilt inzamelen. Hierdoor is de kans groter dat je het doel bereikt.

Heb je geen streefbedrag én wil je zoveel mogelijk geld inzamelen? Dan kun je dit ook vertellen bij je actie. Geef duidelijk aan waarom je dan zoveel mogelijk inzamelt op jouw crowdfundingpagina.  
 

Binnen 3 minuten online ✓ Direct delen op social media ✓ Melding bij elke donatie

3. Vertel de consequenties van je actie

Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk geldschieters of donateurs aantrekken. Maak daarom gebruik van een handig ‘psychologisch trucje’. Vertel bij je actie wat er gebeurt als je niet genoeg geld inzamelt. Wellicht kom je dan in (levens)gevaar, omdat je de dure behandeling niet kan ondergaan. Vertel om deze reden dus ook kort de gevolgen bij je inzamelingsactie. Dit moet natuurlijk niet overdreven. Je moet het wel realistisch houden. Voorbeelden kunnen zijn:

  • Zonder deze ziekenhuisbehandeling kan ik mijn werk niet meer uitvoeren.
  • Wanneer mijn kat deze medicatie niet krijgt heeft dat gevolgen voor zijn pootjes.
  • Als Jaap geen aangepast busje kan kopen, dan wordt het lastig om uit huis te gaan. Hij blijft dan grotendeels binnen.

Dit trucje kun je zowel bij crowdfunding voor particulieren gebruiken als bij zakelijke acties. Denk bijvoorbeeld aan een lekkend dak van je clubhuis. Als dat niet gemaakt wordt, kunnen volwassenen en kinderen niet meer (binnen) sporten.

Crowdfunding trucje: vertel wat er gebeurt.

4. Kies het juiste platform voor je crowdfunding

Er bestaan diverse platformen waar je een crowdfunding kunt starten. We maken een onderscheid tussen:

  • Donaties (geschikt voor particulieren, stichtingen en verenigingen).
  • Financiering (geschikt voor MKB-ondernemers).

Hieronder staan de verschillen aangegeven.

Particuliere crowdfunding (donaties)

Wil je donaties ophalen? Dan is een particulier crowdfundingplatform (zoals Doneerveilig.nl) geschikt. Op dit platform start je eenvoudig een actie die je deelt met de buitenwereld. Donateurs schenken je vervolgens een bedrag. Hiermee kan je jouw (persoonlijke) doelen of die van een ander waarmaken. Ook maken verenigingen en stichtingen vaak gebruik van dit soort crowdfunding. Zij hebben namelijk regelmatig geld nodig voor het onderhouden van een pand of aanschaf van materialen.

Ook zien we steeds vaker ondernemers die voor deze variant kiezen. Je zit namelijk niet vast aan een financiering. Het gaat namelijk op basis van donaties. Voornamelijk maatschappelijk projecten doen het hierbij goed. 

Voorbeelden van projecten waarvoor particuliere crowdfunding geschikt is:

Dit zijn slechts een paar voorbeelden. Het voordeel van Doneerveilig is dat je voor elk doel eenvoudig een gratis actie aanmaakt. Via ons platform heb je ook de mogelijkheid om de actie gemakkelijk te verspreiden. Daarnaast krijg je ‘real-time’ inzicht in donaties die gedaan zijn voor jouw crowdfunding.  
 

Binnen 3 minuten online ✓ Direct delen op social media ✓ Melding bij elke donatie

Zakelijke crowdfunding (financiering)

Ben je ondernemer en zoek je investeerders? Dan kan een zakelijk crowdfunding-platform de uitkomst bieden (bijv. Kapitaalopmaat.nl). Dit platform is speciaal ingericht voor ondernemers die geld inzamelen voor zakelijke doelen:

  • Verhogen van het marketingbudget.
  • Ontwikkelingskosten van het product of dienst.
  • Uitbreiden van het bedrijf met meer filialen.

Een zakelijke crowdfunding gebruiken ondernemers regelmatig als ze geen krediet krijgen van de bank. Of als ze een lager rentepercentage willen. Een crowdfunding is namelijk vaak voordeliger dan wanneer je het van een bank krijgt. Daarnaast heeft de investeerder (naast geld) wellicht bepaalde kennis en connecties waar jij handig gebruik van kunt maken.

Verschil tussen zakelijke en particuliere crowdfunding

Extra opmerking:   
Ben jij ondernemer en zamel je bijvoorbeeld geld in voor een goed doel? Dan is een particulier crowdfundingplatform (zoals Doneerveilig.nl) een goede oplossing. Of wil je bijvoorbeeld geld ophalen voor een bedrijf waar brand is geweest? Ook dan is het een goed initiatief om een crowdfunding te starten op een particulier platform.

5. Plaats beeldmateriaal bij jouw actie 

Beelden versterken jouw verhaal. Vaak zegt een beeld ook meer dan een tekst. Effectieve beeldmaterialen voor crowdfunding zijn:

  • Afbeelding van de gebeurtenis 
  • Een persoonlijke video

Uiteraard is een video niet voor iedereen weggelegd. Een afbeelding is voor velen toegankelijker. Zorg er daarom voor dat je minstens één relevante afbeelding plaatst bij jouw actie. Stel dat je geld inzamelt voor een afgebrand clubhuis; zet dan een afbeelding van het moment neer. Wellicht is dit niet de leukste afbeelding, maar het versterkt wel jouw actie. Op ons platform houden wij hier rekening mee. Zo kan je zowel een video plaatsen als een afbeelding. Dit maakt jouw actie succesvoller en zorgt voor meer geld.

Praktijkvoorbeeld:   
Je wilt geld ophalen voor een familielid. Haar huis is afgebrand. Om mensen een beeld te geven van de realiteit kan je het beste de eerste afbeelding plaatsen. Hierop is 'de reden' te zien waarom jij geld wilt ophalen (afgebrand huis). Het gevolg is dat dit bijdraagt aan een succesvollere crowdfunding

Plaats een foto bij je crowdfunding

6. Maak jouw crowdfunding transparant 

Het is belangrijk om transparant te zijn. Hiermee zorg je ervoor dat donateurs sneller doneren. Zamel je bijvoorbeeld geld in voor een scootmobiel? Geef dan aan waar je dit aanschaft. Wellicht wordt jouw actie wel opgepakt door de media, waardoor de winkel je ook wilt ondersteunen. Kortom, een win-win situatie. Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld een behandeling. Zamel jij bijvoorbeeld geld in voor een behandeling in een (buitenlands) kliniek? Vertel welke kliniek dit is. Kortom, zet zeker het volgende neer bij je actie:

  • Bij wie komt het geld terecht?
  • Waar vindt de behandeling plaats of waar koop je het product?
  • Hoeveel kost de behandeling, het product of de dienst?
  • Wanneer ga je het bedrag gebruiken?

Dit geldt ook uiteraard ook voor ondernemers. Stel dat jij een product lanceert waar je geld voor nodig hebt; vertel alle ins en outs hierover (van ontwerp tot productie). Uiteraard is deze tip voor elke crowdfunding van toepassing. Zorg er dus voor dat je transparant bent. Het moet namelijk duidelijk zijn waar het geld uiteindelijk terechtkomt.

7. Verspreid jouw crowdfunding actief

Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk geld ophalen. Daarvoor moet je wel actie ondernemen. Wij komen nog regelmatig actievoerders tegen die een project aanmaken. Vervolgens ondernemen ze geen actie om het te verspreiden en bekend te maken. Ze verwachten dat het geld automatisch binnenstroomt. Dit is wellicht bij een enkele campagne het geval, mocht je geluk hebben. Het is van belang om jouw crowdfunding onder de aandacht te brengen. Dit kan door:

  • Jouw actie te delen op social media (zoals LinkedIn en Facebook-groepen).
  • Je campagne te verspreiden via WhatsApp.
  • Aan je werkgever vragen om de actie te delen in de maandelijkse nieuwsbrief.
  • Flyers ophangen bij een clubhuis.
  • Familieleden, kennissen en vrienden vragen om jouw actie ook te delen.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden hoe jij je campagne bekend maakt. Het moraal van deze tip is om jouw actie actief te delen. Zo start je een succesvolle crowdfunding.  
 

Binnen 3 minuten online ✓ Direct delen op social media ✓ Melding bij elke donatie


Veelgestelde vragen op een rijtje

Hoe begin je met crowdfunding?
Het is allereerst belangrijk om helder te hebben waar je geld voor ophaalt. Schrijf het doel duidelijk op papier, dat maakt het namelijk eenvoudiger. Daarna kan je een account aanmaken om een crowdfunding te starten. Het helpt ook als je aangeeft hoeveel je in totaal wilt ophalen.

Hoe kan ik meer geld ophalen?
Het is belangrijk om je crowdfunding te delen. Zo raken meer mensen bekend met je inzamelingsactie. Deel het bijvoorbeeld op social media, zoals Instagram, Facebook en LinkedIn. Verspreiden via WhatsApp kan ook helpen. Bekijk de tips hierboven en start direct een eigen campagne.