Succesvolle crowdfunding starten?

Crowdfunding beginnen? Bekijk onze 7 tips

Een crowdfunding starten is een goed initiatief om geld in te zamelen. Met een crowdfunding-actie kan je namelijk jouw droom of wens realiseren. Een succesvolle campagne opzetten is nog vrij lastig. Er zijn verschillende randzaken waar je rekening moet houden.

Voor je van start gaat met crowdfunding dien je een aantal elementen helder te hebben. Hiermee zorg je uiteindelijk ervoor dat er (meer) gedoneerd wordt voor jouw actie:

  1. Zorg voor een opvallende titel van je crowdfunding
  2. Beschrijf duidelijk waar je het geld voor nodig hebt
  3. Geef aan tot wanneer men kan doneren
  4. Vertel of het een droom is voor jezelf of een ander
  5. Kies het juiste platform voor jouw crowdfunding
  6. Plaats regelmatig updates

Er kunnen verschillende doelen zijn waarom je doneer acties start. Bijvoorbeeld voor een dure ziekenhuisbehandeling, het clubhuis van een vereniging die afgebrand is of een ander doel. In deze blog lees je 7 handige tips. Met deze tips ben je in staat om een goede campagne op touw te zetten!

 


Binnen 3 minuten online ✓ Direct delen op social media ✓ Melding bij elke donatie

1. Zo maak je een opvallende titel voor je crowdfunding

Je hebt een bepaald doel voor ogen. Hier heb je (veel) geld voor nodig. Daarom start je een crowdfunding. Het is belangrijk dat je het doel duidelijk op papier kan neerzetten. Het liefst in één zin. Dit is belangrijk voor de titel van jouw crowdfundingactie. Zo valt jouw crowdfunding direct op. Zorg er daarom voor dat je de volgende vraag helder kan beantwoorden: waarom wil ik geld inzamelen?

Met een duidelijke titel krijgt de (potentiële) donateur informatie waarom jij geld nodig hebt. Zo is de kans groter dat zij naar jouw actiepagina gaan. Uit ervaring weten wij namelijk dat men het wel duidelijk kan overbrengen, maar op het moment dat het op papier gezet moet worden dat dit niet duidelijk is of verwarrend overkomt. Als dat het geval is heb je kans om geld mis te lopen.

Zo komen wij geregeld campagnes tegen met een titel als: Geld nodig voor Annemarie. Het is nu niet direct duidelijk wat het doel hiervan is. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Enkele voorbeelden van doelen kunnen zijn:

  • Een dure ziekenhuisbehandeling in het buitenland
  • Medicatie voor jouw zieke huisdier
  • Een aangepast busje voor een vriend(in)
  • Stage in het buitenland waar je vrijwilligerswerk gaat doen
  • Het afgebrande clubhuis van jouw vereniging
  • Een vriend(in), kennis of familielid een hart onder de riem steken voor een tragisch ongeluk.

Uiteraard kan je ook een crowdfunding starten om geld in te zamelen voor jouw product of dienst. Wellicht heb je een geweldig idee om de wereld te helpen met jouw product. Of wil je een horeca onderneming starten. Kortom, zet duidelijk op papier neer waarom jij geld nodig hebt.

Crowdfunding starten  Crowdfunding whatsapp

Hierboven zie je een voorbeeld. De rode cirkel geeft een vage titel weer. Het is niet direct duidelijk waar de donatie actie over gaat. De afbeelding met de blauwe cirkel is concreter. Je weet direct waarvoor diegene een inzamelingsactie is gestart.

Lukt het niet om jouw doel helder op papier te zetten?
Maak dan gebruik van onze gratis ‘opstartservice’. Het voordeel van ons crowdfundingplatform is namelijk dat wij jou (gratis) helpen met het schrijven van de actiepagina als dit niet lukt. Wij vinden het belangrijk om een bijdrage te leveren aan het realiseren van dromen en wensen.

2. Geef een duidelijke beschrijving van je actie

De volgende stap is om jouw verhaal op papier te zetten. Zo geef jij donateurs een heldere beschrijving van jouw actie. Wanneer je alleen een kort stukje neerzet; ‘[X] heeft snel geld nodig’, is dit natuurlijk niet erg aantrekkelijk. Donateurs kunnen zelfs gaan twijfelen aan je actie.

In deze stap is het handig om jouw beschrijving eerst in Word te typen. Zo ben je ervan verzekerd dat je laptop niet per ongeluk uitvalt waardoor je de tekst kwijt bent. Als je het eerst in Word typt kan je er bijvoorbeeld ook nog even een nachtje over slapen. Op Doneerveilig.nl kan je vervolgens gemakkelijk jouw tekst van Word kopiëren naar dit platform.

In Word schrijf je alle belangrijke informatie op omtrent jouw actie (zie ook tip 3). Je hebt immers de ruimte op dit platform om jouw persoonlijke verhaal te doen. Zo dient onderstaande informatie zeker terug te komen bij jouw donactie actie:

  • Wat is de reden waarom je geld nodig hebt?
  • Is het een droom voor jezelf of voor een ander?
  • Voor welke periode wil je het bedrag bij elkaar hebben verzameld?

Pas onderstaand trucje toe:
Om zoveel mogelijk donateurs te trekken kan je handig gebruik maken van een ‘psychologisch trucje’. Vertel bijvoorbeeld wat er gebeurt wanneer je niet het gewenste bedrag ophaalt. Wellicht kom je dan in (levens)gevaar, omdat je de (dure) behandeling niet kan ondergaan. Vertel om deze reden dus ook kort de gevolgen wanneer je geen inzamelingsactie zou houden. Dit moet natuurlijk niet overdreven. Je moet het wel realistisch houden. Voorbeelden kunnen zijn:

  • Zonder deze behandeling kan ik mijn werk niet meer uitvoeren.
  • Wanneer mijn kat deze medicatie niet krijgt heeft dat gevolgen voor zijn functioneren, zoals zijn benen.
  • Als Jaap geen aangepast busje kan kopen, dan wordt het lastig om het huis uit te gaan. Hij is dan genoodzaakt om de gehele dag binnen te blijven.

Crowdfunding beginnen

3. Zo maak je jouw campagne transparant

Het is belangrijk om transparant te zijn. Hiermee zorg je ervoor dat donateurs sneller gaan doneren. Zamel je bijvoorbeeld geld in voor een scootmobiel; geef dan aan waar je dit gaat aanschaffen. Wellicht wordt jouw actie wel opgepakt door de media, waardoor de winkel waar jij het gaat aanschaffen je ook wil ondersteunen. Kortom, een win-win situatie. Het zelfde geld voor bijvoorbeeld een behandeling. Zamel jij bijvoorbeeld geld in voor een behandeling in een (buitenlands) kliniek? Vertel welke kliniek dit is.

Dit geldt ook uiteraard ook voor ondernemers. Stel dat jij een product gaat lanceren waar je geld voor nodig hebt; vertel alle ins en outs hierover (van ontwerp tot productie).

Uiteraard is deze tip niet voor elk crowdfunding van toepassing, maar zorg er wel voor dat je transparant bent. Het moet namelijk duidelijk zijn waar het geld uiteindelijk terechtkomt.

4. Vertel het streefbedrag

Het kan zo zijn dat jij een bepaald bedrag nodig hebt om jouw droom of wens te realiseren. Vertel het aan de buitenwereld! Hierdoor is de donateur in staat om wellicht iets meer te doneren, dan wanneer er geen streefbedrag is aangegeven. In sommige situaties kan de donateur bijvoorbeeld denken dat je al genoeg geld hebt ingezameld. Dat zou natuurlijk jammer zijn.

Op het moment dat je geen streefbedrag hebt en dus zoveel mogelijk geld wilt inzamelen kan je dit vertellen in je actie. Wellicht wil je namelijk zoveel mogelijk geld verzamelen voor jouw doel. Vertel dit dan ook op jouw crowdfunding-pagina!

5. Kies het juiste crowdfundingplatform

Nu je alle informatie op papier hebt, is het tijd om daadwerkelijk je campagne kan beginnen. Er bestaan diverse platformen waar jij jouw crowdfunding kan starten. Hierin maken wij het onderscheid in: 

  • Particuliere crowdfunding (zeer geschikt voor particulieren, stichtingen en verenigingen)
  • Zakelijke crowdfunding (wanneer je geen krediet kan krijgen van de bank als je bijvoorbeeld je bedrijf wilt uitbreiden)

Hieronder staan de verschillen aangegeven.

5.1 Particuliere crowdfunding

Een particulier crowdfundingplatform (zoals Doneerveilig.nl) is zeer geschikt om donaties op te halen. Hierbij is het doel om geld in te zamelen voor bijvoorbeeld wensen en dromen. Niet alleen particulieren maken gebruik van onze website, maar ook verenigingen en stichtingen. Zij hebben namelijk vaak als doel om zoveel mogelijk geld in te zamelen waar de samenleving van profiteert. Voorbeelden van doelen waarvoor particuliere crowdfunding geschikt is:

  • Geld inzamelen voor een ziek familielid voor bijv. medicatie of een behandeling
  • Een operatie van je zieke huisdier.
  • Kosten die je maakt door bijv. vrijwilligerswerk te doen (in het buitenland).
  • Geld ophalen voor een scootmobiel.
  • Het pand van een kennis (stichting of bedrijf) is afgebrand.
  • Het lekkende dak van de vereniging repareren.
  • Geld ophalen voor een gezin die het financieel moeilijk heeft.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van doelen. Het voordeel van Doneerveilig is dat je voor elk doel eenvoudig een actie kan aanmaken. Via ons platform heb je tevens de mogelijkheid om de actie gemakkelijk te verspreiden en heb je ‘real-time’ inzicht in de donaties die gedaan zijn voor jouw crowdfunding. Een inzamelingsactie starten op Facebook kan ook. Het nadeel is alleen dat hier vele beperkingen aan vastzitten. Zo kunnen donateurs alleen doneren met Creditcard (geen iDeal). Daarnaast kunnen alleen personen met een Facebook-account geld schenken.

5.2 Zakelijke crowdfunding

Ben je ondernemer en zoek je investeerders? Dan kan een zakelijk crowdfunding-platform de uitkomst bieden (bijv. Kapitaalopmaat.nl). Dit platform is speciaal ingericht voor ondernemers die geld willen inzamelen voor zakelijke doelen:

  • marketingbudget
  • ontwikkelingskosten van het product of dienst
  • bedrijfsvoering

Vaak wordt een zakelijke crowdfunding opgezet als er bijvoorbeeld geen krediet gegeven kan worden door een bank. Daarnaast kan een zakelijke crowdfunding ook nog eens voordeliger zijn dan het krediet van een bank. Het rentepercentage kan bijvoorbeeld lager uitvallen. Daarnaast heeft de investeerder (naast geld) wellicht bepaalde kennis en connecties waar jij handig gebruik van kan maken.

Extra opmerking:
Ben jij ondernemer en zamel je bijvoorbeeld geld in voor een goed doel? Dan is natuurlijk een particulier crowdfunding platform (zoals Doneerveilig.nl) een goede oplossing. Of wil je bijvoorbeeld geld ophalen voor een bedrijf waarbij er brand heeft plaatsgevonden? Ook dan is het een goed initiatief om dit te laten plaatsvinden op een particulier platform.

6. Plaats beeldmateriaal

Beelden versterken jouw verhaal. Vaak zegt beeld ook meer dan tekst. Effectieve beeldmaterialen voor crowdfunding zijn:

  • Een persoonlijke video
  • Afbeelding van de gebeurtenis

Uiteraard is een video niet voor iedereen weggelegd. Een afbeelding is voor vele toegankelijker. Zorg er daarom voor dat je minstens één relevante afbeelding plaatst bij jouw actie. Stel dat je geld inzamelt voor een afgebrand clubhuis; zet dan een afbeelding van het moment neer. Wellicht is dit niet de leukste afbeelding, maar het versterkt wel jouw actie.

Op ons platform hebben wij hier rekening mee gehouden. Zo kan je zowel een video plaatsen als een afbeelding. Dit maakt jouw actie succesvoller.

Praktijkvoorbeeld:
Je wilt geld ophalen voor een familielid. Haar huis is afgebrand. Om mensen een beeld te geven van de realiteit kan je het beste de eerste afbeelding plaatsen. Hierop is ‘de reden’ te zien waarom jij geld wilt ophalen (afgebrand huis). Bij de tweede foto krijgt minder minder gevoel bij jouw actie. Het gevolg is dat dit bijdraagt aan een succesvollere crowdfunding.

Afbeelding bij je crowdfunding  Foto bij je actie

7. Verspreid je crowdfunding actief

Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk geld ophalen. Hier dien je actie voor te ondernemen. Wij komen nog regelmatig actievoerders tegen die een actie aanmaken. Vervolgens ondernemen ze geen actie. Ze verwachten dat donaties automatisch binnenstromen. Dit is wellicht bij een enkele campagne het geval. Het is van belang om jouw actie actief onder de aandacht te brengen. Dit kan door:

  • Jouw donatie actie te delen op social media
  • Jouw campagne te verspreiden op WhatsApp
  • Aan je werkgever vragen om de actie te delen in de maandelijkse nieuwsbrief
  • Flyers ophangen bij een clubhuis
  • Familieleden, kennissen en vrienden vragen om jouw actie ook te delen

Dit zijn slechts enkele voorbeelden hoe jij je campagne kan delen. Het moraal van deze tip is om jouw actie actief te delen. Zo maak jij je crowdfunding succesvol! Naast crowdfunding kan je ook extra activiteiten organiseren voor een geldinzamelactie. Hierdoor haal je via meerdere wegen geld op. Dit is zeer geschikt voor scholen, verenigingen, stichtingen en goede doelen.

Start je crowfunding in 3 stappen op Doneerveilig.nl

Stap 1. Gratis profiel aanmaken

Wil je een crowdfunding beginnen? Maak dan gemakkelijk je eigen (gratis) profiel aan. Dit kan op deze pagina. Nadat jij een profiel hebt aangemaakt kan je van start gaan! Een campagne op Doneerveilig.nl betekent:

  • een eigen persoonlijke crowdfundingpagina;
  • opties om je project direct te delen via social media en WhatsApp;
  • duidelijk real-time overzicht van je donaties
  • Automatische melding bij elk nieuw bedrag

Stap 2. Richt je persoonlijke crowdfunding in

Heb je jouw profiel aangemaakt? Dan kan je jouw crowdfunding gaan vormgeven. Op Doneerveilig.nl kan je gemakkelijk je eigen pagina maken. De pagina is zo opgesteld dat wij je (automatisch) helpen bij een aantrekkelijke pagina. Zo kan je het volgende doen:

  • plaats een foto van jouw crowdfunding
  • maak je eigen videoboodschap en plaats deze bij je pagina
  • geef een duidelijke beschrijving van je actie
  • plaats tussentijds updates over eventuele ontwikkelingen

Het aanmaken van een actie kost gemiddeld 3 minuten. Vervolgens staat je actie direct online.

Stap 3. Deel je actie met de buitenwereld

Staat je crowdfunding online? Dan begint pas het echte werk. Om zoveel mogelijk donaties te verzamelen, dien je actief jouw campagne te promoten. Zo komen meer mensen in aanraking met je actie. En niet alleen familieleden of kennissen. Op ons platform kan je jouw actie direct delen via:

  • Social media
  • WhatsApp

Op deze pagina geven wij nog concrete tips om je actie te verspreiden zodat men meer doneert.

Deel deze actie op social media