Doneeractie starten? Geld inzamelen met deze 10 tips

Een doneeractie starten is een uitstekend initiatief om geld in te zamelen. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk donaties binnenhalen. Hiermee kun je jouw doel waarmaken. Stel je eens voor dat je slechts één donatie van een familielid krijgt. Vaak red je het hier niet mee. Daarom is het van belang om aandacht te besteden aan jouw doneeractie. 

Met onze tips kun je al gemakkelijk jouw crowdfunding promoten met de buitenwereld om zoveel mogelijk geld in te zamelen. Hiermee zorg je voor:

  • Het realiseren van dromen en wensen.
  • Een doneeractie die succesvol is.
  • Jouw crowdfunding bekend wordt (niet alleen bij familie)

Binnen 3 minuten online ✓ Direct delen op social media ✓ Melding bij elke donatie


1. Vertel duidelijk wat je gaat doen in je doneeractie

Het is belangrijk dat je de donateur overtuigt van jouw actie. Zonder verhaal, is de kans klein dat iemand zomaar geld doneert. Daarom is het belangrijk om te vertellen wat je met het geld doet. Dit kan je vermelden op jouw crowdfundingspagina van Doneerveilig.nl. Wil je het makkelijk maken voor jezelf? Gebruik dan onderstaand geheugensteuntje.

De tekst op je actiepagina moet zeker onderstaande vragen beantwoorden:

  • Wie gaat wat doen? - is het voor jezelf, een familielid of een organisatie.
  • Wat ga je met het geld doen? - vertel het doel.
  • Waar gaat bijvoorbeeld de behandeling plaatsvinden? - stel dat je geld inzamelt voor een speciale behandeling. Vertel waar dit plaatsvindt.
  • Wanneer vindt het plaats? - stel dat je kinderen helpt in het buitenland, in welke periode is dat?
  • Waarom moet iemand doneren? - een trucje: vertel wat er gebeurt als je niet genoeg inzamelt. Hierdoor voelt iemand wellicht meer druk om te doneren.

Lukt het niet om de juiste tekst op te stellen? Neem dan contact met ons op. Doneerveilig.nl helpt je er graag bij. Dat doen we gratis uiteraard.

                     
Je dient een verhaal over te brengen bij de donateur. In boeken delen schrijvers ook de meest uiteenlopende details. Zo voelt de lezer (donateur) zich sneller verbonden.

2. Maak je doneeractie persoonlijk

Het is belangrijk dat je voldoende aandacht besteed aan je crowdfundactie. Dit betekent ook dat je probeert om het zoveel mogelijk persoonlijk te maken. Een donateur doneert immers sneller als die het gevoel krijgt dat er een persoon (in nood) achter de actie zit. Dit kan ook een stichting of vereniging zijn. Wanneer dit vaag en niet duidelijk is, kan iemand kiezen om niet te doneren. Met Doneerveilig.nl geef je eenvoudig een persoonlijk tintje aan je actie. Voeg bijvoorbeeld het volgende toe als je de actiepagina maakt:

  • Plaats een foto bij je actie.
  • Upload een video of persoonlijk filmpje
  • Zet duidelijke informatie neer (zie tip 1)

Een video is een mooie gelegenheid om het product uit te leggen aan de donateurs. Vertel bijvoorbeeld wat je doet en waarvoor je het doet. Immers kijken personen in veel gevallen liever naar een filmpje dan het lezen van een stuk tekst. Jouw video hoeft uiteraard niet door een professional te worden gemaakt. Dan kan al simpel met een iPhone of een Samsung.

Binnen 3 minuten online ✓ Direct delen op social media ✓ Melding bij elke donatie


3. Verspreid je actie op social media

Hedendaags zitten veel mensen op social media. Dit biedt uitstekende kansen om jouw crowdfundingactie onder de aandacht te brengen via diverse social media platformen:

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube
  • TikTok

Bovenstaande platformen zijn zeer geschikt om jouw doneeractie bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Om het eenvoudig te maken heeft Doneerveilig.nl handige social media deelknoppen voor je klaargezet. Staat je actie online? Dan vind je op je persoonlijke pagina een knop om jouw inzamelingsactie direct te delen. Wie weet gaat jouw doneeractie wel (viral) het internet over.        
Doneeractie delen op social media

4. Zorg voor een paar donaties voor je het deelt

Wellicht ken je het spreekwoord: als er één schaap over de dam is, volgen er meer. Dit geldt ook vaak voor doneer acties. Wanneer andere zien dat anderen een donatie hebben gedaan, zijn ze eerder geneigd om geld te geven. Vraag daarom aan een paar kennissen, familieleden of vrienden om alvast te doneren.

Het is namelijk best spannend, wanneer iemand de ‘eerste’ donateur is. Zorg er daarom voor dat een (aantal) bekende doneert op jouw actie. Vervolgens kan je het verspreiden!        
 

quote van een inzamelingsactie

5. Zet je inzamelingsactie in je e-mail

Een slimme tip is om jouw doneeractie te vermelden in je e-mail. Dit kan door je doneeractie te delen in de handtekening. Dat hoef je slechts één keer te doen. Je handtekening verschijnt vervolgens bij iedere nieuwe e-mail. Weet je niet hoe dit werkt? Klik dan op onderstaand e-mailprogramma voor Outlook en Gmail. Daar staat een uitleg:

Heb je een ander mailprogramma en lukt het niet? Neem dan contact met ons op. Dan zoeken wij het gratis voor je uit. Houd je handtekening vooral kort en krachtig. Als voorbeeld kun je onderstaande zin overnemen. Hierdoor trigger je de lezer om naar je donatiepagina te gaan:

  • [korte zin wat jouw doel is]. Help jij mee om mijn wens te realiseren? Meer informatie en doneren kan hier.

Doneeractie in je mail               
In het rode vierkantje hierboven zie je een voorbeeld. Door je donatie actie in je e-mail te zetten, kan je op een laagdrempelige geld vragen voor je actie.

6. Vertel mondeling over je actie

Vele personen zitten op social media, maar natuurlijk niet iedereen. Onderschat dit niet. Het is daarom ook belangrijk om je crowdfunding mondeling te delen. Wellicht zit juist die ene ‘grote’ donateur niet dagelijks op Facebook waar jij net jouw actie hebt gedeeld.

Breng je actie bijvoorbeeld onder de aandacht op:

  • Werk
  • (Verjaardags)feestjes
  • Na een voetbaltraining

Ben je lid van een sportschool of andere vereniging? Dan kun je het daar ook delen. Kortom, laat weten dat jouw actie er is.

7. Verspreid je doneeractie via WhatsApp

Een simpele, maar uiterst effectieve manier is om jouw persoonlijke doneerpagina te delen op Whatsapp. Hiermee bedoelen wij uiteraard niet dat je groepen spamt met jouw linkje. Doe dit bijvoorbeeld alleen in groepen waar jij ook een actieve bijdrage levert. Denk aan: 

  • Familiegroep
  • Vriendengroep
  • Werkgroep
  • Sportgroep
  • Groep van verenigingen en stichtingen waar je lid van bent.

8. Vraag vrienden en familieleden om te delen

Vraag aan bekende personen in je omgeving om je doneeractie te delen. Sommige personen durven dit niet, maar hierdoor haal je wel meer donaties. Je ontneemt namelijk de kans om je actie bij een breder publiek bekend te maken. Op Doneerveilig.nl krijg je handige deelknoppen bij je actie. Zo kunnen zij het gemakkelijk delen op social media! Vraag het dus aan:

  • Vrienden
  • Familieleden
  • Kennissen
  • Mensen uit je (sport)team

9. Betrek je werkgever bij je actie

Een goede tip is om jouw werkgever erbij te betrekken. Zo kan je vragen om jouw actie te delen in de (maandelijkse) nieuwsbrief van het bedrijf. Uit ervaring weten wij dat organisaties graag helpen bij maatschappelijke doelen. Wie weet dat jouw organisatie ook een bijdrage wilt leveren!

Vraag daarom of jouw donatie actie een plekje kan krijgen in de nieuwsbrief. Voordelen hiervan zijn:

  • Geld inzamelen wordt nog makkelijker.
  • Jouw campagne komt onder de aandacht bij een breed publiek (niet alleen je vrienden).
  • De organisatie draagt bij aan een (persoonlijk) doel.

Wellicht loop je een marathon om geld in te zamelen voor een ziek familielid. Dan is het een mooie kans voor je werkgever om te laten zien dat zij maatschappelijk betrokken zijn. Dat kan door de actie dan te delen in bijvoorbeeld hun nieuwsbrief.

Vind je werkgever een nieuwsbrief niet geschikt? Dan kun je vragen om dit te delen op het social media account van het bedrijf. Dit vormt een lagere drempel voor je werkgever. Daarnaast kan je vragen of je een extra geldinzamelactie kunt beginnen, naast deze crowdfunding. Bijvoorbeeld het organiseren van een thema-avond. Op deze pagina staat vijf originele ideeën voor geldinzamelacties.

Doneeractie in je nieuwsbrief

           
Hierboven een voorbeeld van een nieuwsbrief. Zo krijg je een indruk wat de mogelijkheden zijn. Wellicht dat jouw werkgever je ook actie onder de aandacht wilt brengen in de maandelijkse nieuwsbrief.

10. Zoek aandacht bij (lokale) media

Kranten, nieuwswebsites en televisiezenders zijn gek op actueel nieuws. Je ziet dan ook regelmatig inzamelingsacties verschijnen. Zowel op landelijke nieuwswebsites als in lokale kranten. Het kan daarom een goed idee zijn om media te benaderen. Wanneer ze jouw actie oppakken, bereik je ineens duizenden potentiële donateurs.

Verspreid het in landelijke media       
Betreft het een grote actie met veel impact? Dan kun je landelijke media benaderen, zoals:

  • Hart van Nederland (SBS 6)
  • WNL (NPO)
  • RTL Nieuws

Je doneeractie dient persoonlijk én duidelijk te zijn. In stap 1 en 2 van deze checklist staat hoe je dit doet. Media wilt namelijk direct weten waarom het nieuwswaardig is. Geef daarnaast de startdatum van je inzamelingsactie aan. Zo maak je het direct actueel.

Verspreid het in lokale media       
Lokale media pakt graag regionaal nieuws op. Heeft jouw actie te maken met een vereniging of persoon uit de buurt? Neem dan contact op met de plaatselijke krant of nieuwssite, zoals:

  • De Gelderlander
  • De Stentor
  • Brabants Dagblad
  • Leidsch Dagblad
  • Haarlems Dagblad
  • Gooi- en Eemlander

Je doneeractie delen met media kan je dus veel (gratis) publiciteit opleveren. Daarmee haal je nog meer donaties op. 

Binnen 3 minuten online ✓ Direct delen op social media ✓ Melding bij elke donatie


Veelgestelde vragen op een rijtje

Wie kan een doneeractie starten?
Het is voor iedereen mogelijk om een doneeractie te starten. Bijvoorbeeld als familielid (particulier), vereniging of stichting. Hierdoor kun je zelf eenvoudig online geld inzamelen. Kortom, zowel personen als organisaties kunnen donaties ophalen.

Voor welke doelen kan ik een actie starten?
Je kunt voor alle doelen een doneeractie beginnen. Je kunt denken aan het betalen van een rolstoel, operatie van je huisdier of wereldreis. De actie kan voor jezelf zijn of voor een ander.