Donatie actie beginnen om geld in te zamelen

Donatie actie starten en geld inzamelen met deze 10 tips

Een donatie actie starten is een goed idee. Zo kan jouw wens uitkomen. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk geld inzamelen op deze doneer site. Stel je eens voor dat je slechts enkel een donatie van een familielid binnenhaalt. Vaak red je het hier niet mee.

Daarom is het van belang om aandacht te besteden aan jouw donatie actie. Zo doneert men meer. Met onze tips kan je al gemakkelijk jouw crowdfunding promoten met de buitenwereld. Zo is de kans groter om (veel) geld in te zamelen. Hiermee zorg je voor:

  • Het realiseren van dromen en wensen
  • Een succesvollere donatie actie
  • Jouw crowdfunding bekend wordt bij andere (niet alleen onder je familieleden)

Hieronder staan 10 concrete tips om alles uit je actie te halen!

 


Binnen 3 minuten online ✓ Direct delen op social media ✓ Melding bij elke donatie

1. Schrijf een duidelijk verhaal voor je donatie actie

Het is uiteraard erg belangrijk dat je de donateur overtuigt van jouw actie. Zonder verhaal, is de kans klein dat iemand zomaar geld gaat doneren. Daarom is het van belang om te vertellen wat jij gaat doen met het geld. Dit kan je vermelden op het crowdfundingplatform van Doneerveilig.nl.

Om dit makkelijk voor jezelf te houden, is het verstandig om onderstaande geheugensteuntje te gebruiken. De tekst op jouw doneer actiepagina moet namelijk zeker onderstaande vragen beantwoorden:

  1. Wie gaat wat doen? – is het voor jezelf of voor bijvoorbeeld een familielid of juist een stichting
  2. Wat ga je doen met het geld? – vertel het doel
  3. Waar gaat bijvoorbeeld de behandeling plaatsvinden? – stel dat je geld inzamelt voor een speciale behandeling, vertel waar dit gaat plaatsvinden
  4. Wanneer vindt het plaats? – stel dat je kinderen gaat helpen in het buitenland, in welke periode is dat?
  5. Waarom moet iemand doneren? – een trucje: vertel erbij wat er gebeurt als er niet genoeg ingezameld wordt. Kan bijvoorbeeld niet meer lopen? Hierdoor voelt iemand wellicht iets meer druk om te doneren

Lukt het met bovenstaande vragen nog steeds niet om de juiste tekst op te stellen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je er graag bij. Gratis uiteraard.

verhaal van je donatie actie

Je dient een verhaal over te brengen bij de donateur. In boeken worden ook de meest uiteenlopende details gedeeld. Zo voelt de lezer (donateur) zich sneller verbonden.

2. Verspreid je actie op social media

Hedendaags zitten veel mensen op social media. Dit biedt uitstekende kansen om jouw crowdfunding-actie onder de aandacht te brengen via diverse social media platformen:

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Bovenstaande platformen zijn dus zeer geschikt om jouw actie bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Zo kan je via deze wegen ook geld inzamelen.

Om het eenvoudig te maken heeft Doneerveilig.nl handige social media buttons voor je klaargezet. Staat je actie online? Dan vind je op je actiepagina opties om je inzamelingsactie te delen. Maak hier dan ook gebruik van! Wie weet gaat jouw donatie actie wel viral (zoals bijvoorbeeld deze actie).

donatie actie op social media

3. Zorg voor een paar donaties voordat je het deelt

Wellicht ken je het spreekwoord: als er één schaap over de dam is, volgen er meer. Dit geldt ook vaak voor doneer acties Wanneer andere zien dat personen al een donatie hebben gedaan, zijn ze eerder geneigd om geld te geven. Vraag daarom aan een paar kennissen, familieleden of vrienden om alvast te doneren.

Het is namelijk best spannend, wanneer iemand de ‘eerste’ donateur is. Zorg er daarom voor dat een (aantal) bekende doneert op jouw actie. Vervolgens kan je het gaan verspreiden!

Quote inzamelingsactie

Bovenstaande quote geldt ook voor jouw donatie acties. Op het moment dat er al donaties zijn uitgebracht op jouw campagne, is men sneller bereid om ook te schenken.

4. Maak je actie persoonlijk, zodat je meer geld inzamelt

Het is belangrijk dat je voldoende aandacht besteed aan jouw eigen crowdfundactie. Dit betekent ook dat je moet proberen om dit zo persoonlijk mogelijk te maken. Een donateur zal immers sneller aan iemand doneren, waarbij hij/zij het gevoel krijgt dat hij daadwerkelijk met ‘een persoon, stichting of vereniging’ te maken heeft. Wanneer dit vaag en niet duidelijk is, kan iemand ervoor kiezen om niet te doneren.

Met Doneerveilig.nl maak je eenvoudig jouw eigen donatie actie persoonlijk. Voeg hiervoor bijv. onderstaande elementen toe aan je actiepagina:

  • Publiceer een foto (van bijvoorbeeld) je project
  • Upload jouw eigen video
  • Zet duidelijke informatie neer (zie tip 1)

Een video is een mooie gelegenheid om je crowdfunding uit te leggen aan de donateurs. Vertel bijvoorbeeld wat je doet en waarvoor je het doet. Immers kijken personen in veel gevallen liever naar een filmpje dan het lezen van een stuk tekst. Jouw video hoeft uiteraard niet door een professional te worden gemaakt. Dat kan al simpel met een iPhone of een Samsung.

Zie hieronder een voorbeeld van een video voor een donatie actie:

5. Zet je inzamelingsactie van de doneer-site in je e-mail

Een slimme tip waar nog niet veel mensen gebruik van maken, is om jouw actie te vermelden in je e-mail. Dit kan je heel handig doen door jouw donatie actie te verwerken in de handtekening. Hiervoor hoef je het niet elke keer handmatig te doen bij het maken van een nieuwe mail.

Weet je niet hoe je dit op moet stellen? Klik dan op onderstaande e-mailprogramma welke jij hebt:

Staat die van jou er niet tussen? Neem dan even contact met ons op. Dan zoeken wij het voor je uit. Houd het vooral kort en krachtig in je handtekening. Als voorbeeld kan je onderstaande zin overnemen en plaatsen. Hierdoor trigger je de lezer om naar je donatiepagina toe te gaan.

  • [korte zin wat jouw doel is]. Help jij mee om mijn wens te realiseren? Meer informatie en doneren kan hier.

Uiteraard dien je wel je URL erin te verwerken van onze donatie site. Dit kan je bijv. doen door de URL ‘onder’ het woord ‘hier’ te plakken.

Actie in je mail voor donaties

In het rode vierkantje hierboven zie je een voorbeeld. Door je donatie actie in je e-mail te zetten, kan je op een laagdrempelige geld vragen voor je actie.

6. Verspreid je donatie actie via WhatsApp

Een simpele, maar uiterst effectieve methode is om jouw persoonlijke doneerpagina te delen op Whatsapp. Hiermee bedoelen wij uiteraard niet dat je groepen gaat vol spammen met jouw linkje. Doe dit bijvoorbeeld alleen in groepen waar jij ook een actieve bijdrage aan levert. Denk aan:

  • Familiegroep
  • Vriendengroep
  • Werkgroep
  • Sportgroep
  • Groep van de verengingen en stichtingen waar jij lid van bent

7. Vertel mondeling over je campagne

Vele personen zitten op social media (zoals Facebook) , maar natuurlijk niet iedereen. Onderschat dit niet. Het is daarom ook belangrijk om je inzamelingsactie mondeling te delen. Wellicht zit juist die ene ‘grote’ donateur niet dagelijks op Facebook waar jij net jouw actie hebt gedeeld.

Breng jouw actie bijvoorbeeld onder de aandacht op werk, feestjes, na een voetbaltraining, bij de plaatselijke sportschool waar jij (bijvoorbeeld) lid van bent. Kortom, laat weten dat jouw actie er is.

8. Vraag aan vrienden en familieleden om jouw actie te delen

Wat sommige personen niet snel durven, is om juist aan bekende mensen uit je omgeving te vragen om jouw actie ook te delen. Hiermee ontneem je juist de kans om jouw actie bij een breder publiek bekend te maken. Bij Doneerveilig.nl hebben wij handige buttons gezet op jouw actiepagina. Zo kunnen zij het gemakkelijk delen op social media! Vraag het dus aan:

  • vrienden
  • familieleden
  • kennissen
  • mensen uit je (sport)team

9. Betrek je werkgever bij je donatie-actie

Een goede tip is om jouw werkgever erbij te betrekken. Zo kan je vragen om jouw actie te delen in de (maandelijkse) nieuwsbrief van het bedrijf. Uit ervaring weten wij dat organisaties graag helpen bij maatschappelijke doelen. Wie weet dat jouw organisatie ook een bijdrage wilt leveren! De handige buttons maakt onze doneer actiewebsite krachtig.

Vraag daarom of jouw donatie actie een plekje kan krijgen in de nieuwsbrief. Voordelen hiervan zijn:

  • Geld inzamelen wordt nog makkelijker
  • Jouw campagne komt onder de aandacht bij derden (dus niet alleen je vrienden of kennissen)
  • De organisatie draagt bij aan een (persoonlijk) doel

Wellicht ga je de marathon lopen om geld in te zamelen voor een familielid die ziek is. Voor jouw werkgever biedt dit natuurlijk om een mooie kans om zich te profileren als organisatie die ‘maatschappelijke betrokken’ is.

Mocht je werkgever dit niet passend vinden, kan je uiteraard wel vragen om dit te delen op bijv. de Facebookpagina van het bedrijf. Dit vormt een iets lagere drempel voor je werkgever. Daarnaast kan je wellicht in overleg met je werkgever een extra geldinzamelactie organiseren naast crowdfunding. Je kan bijvoorbeeld denken aan een sponsorloop. Op deze pagina staan 4 orginele ideeën voor geldinzamelacties.

inzamelingsactie starten

Hierboven zie je een (fictief) voorbeeld van een nieuwsbrief. Zo krijg je een indruk wat de mogelijkheden zijn. Wellicht dat jouw werkgever je actie wel onder de aandacht wilt brengen in de maandelijkse nieuwsbrief.

10. Zoek aandacht bij (lokale) media

Landelijke media
Media is gek op nieuws! Je ziet geregeld dat crowdfundacties opgepakt worden door landelijke media. Wanneer dit gebeurt komt jouw donatie actie onder de aandacht van een heel groot en breed publiek. Denk bijvoorbeeld aan de volgende landelijke media:

  • Hart van Nederland (SBS6)
  • NPO
  • RTL Nieuws

Uiteraard dient jouw doneer acties wel duidelijk (en het liefst persoonlijk) te zijn alvorens je het deelt met de media. In tip 1 en tip 2 staat uitgelegd hoe je dit kan doen.

Lokale media
Natuurlijk kan je het ook delen met lokale media. Bedenk eens welke nieuwsbladen / nieuwswebsites er in jouw regio zijn. Hier kan jij het gemakkelijk mee delen. Vaak zullen zij de donatie acties eerder plaatsen, aangezien het ‘lokaal’ nieuws betreft. Voorbeelden van lokale media zijn:

  • De Gelderlander
  • De Stentor
  • Brabants Dagblad
  • Leidsch Dagblad
  • Haarlems Dagblad
  • De Gooi- en Eemlander


Binnen 3 minuten online ✓ Direct delen op social media ✓ Melding bij elke donatie

Deel deze actie op social media